Kako rastemo tako dobijamo želju da probamo nešto novo. Interesovanja nam se menjaju i odjednom nas privlače stvari koje do sada nisu. Lutkice ostavljamo kod kuće, a krećemo u izlaske. Kako odrasli kažu,to je takozani pubertet.

Ali koči nas jedno pitanje, smemo li to? Šteti li nam? Naravno da smemo. Mnogi misle da ulaskom dijabetesa u naš život, to nužno znači da bismo trebali da se oprostimo od brze hrane, alkohola i još mnogo čega. Naprotiv, dijabetes nas ne sprečava da živimo isto kao i naši vršnjaci i doživaljvamo ista iskustva.

 

Jedino, što je po meni čak prednost, dok većina naših vršnjaka trči glavom bez obzira u problem i život uopšteno, mi moramo da razmišljamo 3 koraka unapred. Pod 3 koraka u napred mislim da ako planiramo da izađemo negde, moramo da znamo koliko ćemo čega pojesti ili popiti, sve isplanirati ranije, i lepo se provesti bez razmišljanja o posledicama.

Kako ja to radim?

Dogovorim se sama sa sobom da li ću te večeri jesti ili piti, koliko i šta, da li ću igrati ili ću samo sedeti? Na osnovu svega toga, planiram svoje veče. Ako znam da ću te večeri jesti nešto sa više ugljenih hidrata, težu hranu, tokom dana pazim šta jedem kako bi glikemije bile u granicama normale, zatim kada dođe veče dam sebi oduška i počastim se parčetom pice ili za čim god imam potrebu.

Ako planirate da pijete, malo ili malo više nije bitno, obavezno morate jesti pre i posle. Alkohol blokira oslobađanje glukoze iz jetre, zbog čega je rizik od teške hipoglikemije povećan. Osim toga, glukagon sporije podiže nivo šećera u krvi posle unosa alkohola jer on smanjuje sposobnost glukagona da poveća proizvodnju šećera u jetri. Ako i pored svega ovoga ipak želiš da uzmeš izvesnu količinu alkohola, obavezno pojedi nešto što sadrži složenije ugljene hidrate i masti.

Nemoj se osećati drugačije, nemoj sebi sprečavati nešto što želiš, samo budi svestan kakvu odgovornost sam na sebi imaš, i ne preteruj. Ako znaš da ćeš igrati i imati fizičku aktivnost, pojedi malo više. Proveravaj nivo šećera u krvi i gledaj da bude iznad 10mmol/l, niže od toga odjednom može da te uvede u tešku hipoglikemiju. Tokom noći zbog alkohola nećeš biti sposoban da se probudiš sam ako ti je nivo šećera u krvi nizak, tako da preporučujem da ne spavate sami.

Dijabetes vas ne sprečava da se lepo provedete, niti je potrebno da se osećate drugačije. Isti se kao i svi oko Vas, samo dosta oprezniji od većine jer svaki loš postupak ima posedicu na zdravlje. I koliko god se opustili ipak negde u mozgu čuvajte informaciju o tome šta se u vašem organizmu u tom trenutku događa, kakve su posledice svega toga i proveravajte nivo šećera u krvi. Javite se osobama koje brinu za vas i budite svoj lekar tada. Najbolje ćete sami odrediti šta je za vas dobro a šta ne, šta želite a šta ne želite. Nemojte da izneverite ljude koji imaju poverenje u vas, i koji vam veruju.

I zapamtite, dijabetes je vaš drugar, ako čuvate vi njega, čuvaće i on vas!

Marija već 7 godina druguje sa dijabetesom, od svoje osme godine. Želja joj je da jednog dana postane psiholog i tako pokaže onima koji su u problemu da svet nije crn. Učenik je Srednje Veterinaske škole. Iako ima svega 15 godina, na zrelosti i hrabrosti joj mogu pozavideti i mnogo stariji od nje.
Hobi joj je pisanje kratkih priča, a želja da jednog dana napiše knjigu o životu sa dijabtetesom.  

Marija Glišin

Gostujući autor, "Tinejdžerski Dijabetes"

Pin It on Pinterest

Share This