Jedan od osnovnih principa u lečenju obolelih od dijabetesa je primena adekvatne ishrane !
Kod planiranja dijete važno je očuvati odnos između ugljenih hidrata, masti i proteina.
Od ukupnog energetskog unosa ugljeni hidrati treba da cine 50-60%, masti 30%, proteini 20%.

 

Osnovna pravila u ishrani:

  1. Hranu pripremati što kraćom termičkom obradom, izuzev gde je neophodno, kako bi se što vise sačuvali vitamini.
  2. Izbegavati dodavanje masnoća i jakih začina, što ne znači da ih treba potpuno isključiti, jer je veoma važno da ukus hrane bude zadovoljavajući.
  3. Hranu uzimati sveže pripremljenu, bolje kuvanu nego prženu.
  4. Broj obroka je obicno 5-6 za osobe koje primaju insuline koji zahtevaju užinu ili 3 obroka za osobe koje su na brzodelujućem insulinu, najbolje je da su uvek u isto vreme.

piramida hrane

MESO – birati uglavnom posne vrste mesa: piletina, teletina, mršava govedina, jagnjetina i posna plava riba. – Meso bariti ili pripremati “leso” (bariti sa malo ulja). Sa mesa ukloniti kožicu i masnoću. Meso se može povremeno peći i na teflonu ili roštilju. U mleveno meso mogu se dodati sojine pahulje (do 1/3 tezine). Ako se mleveno meso koristi za pripremanje musake ili sarme, količina hleba uz obrok se smanjuje za količinu hleba, krompira ili pirinča pridodatu mesu. U ova jela dodaje se malo ulja i to kukuruznog ili maslinovog. Riba se savetuje bar 2 puta nedeljno.

JAJA – mogu se jesti 1-2 jajeta nedeljno, oboleli od zučne kesice mogu da jedu samo belance.

MLEKO I MLEČNI PROIZVODI – savetuju se proizvodi od obranog mleka. Margarin ima vise nezasićenih masnih kiselina u odnosu na maslac. Jogurt i kiselo mleko uzimati u manjim količinama u odnosu na obrano mleko jer imaju nešto vise masnoća.

SUPE I ČORBE – veoma značajne u ishrani, kuvaju se od raznih vrsta povrća, ali moraju biti bez masnoće (kada se ohladi skinuti sav visak masnoće sa površine pa tek onda podgrejati).

HLEB – uzimati po jedno parče (50 gr) uz svaki obrok. Preporučuje se crni, ražani ili graham hleb jer ovi tipovi hleba zbog bogatog sadržaja dijetetskih vlakana sprečavaju nagli pad šećera posle obroka, što se dešava ako se uzima beli hleb. Uz obrok koji sadrži krompir, pirinač, pasulj ili mladi grašak ne preporučuje se uzimanje hleba.

TESTENINE – izbegavati, kada se konzumiraju onda se ne uzima hleb.

SO – unos soli takođe mora da bude kontrolisan. Osobe koje nemaju povišen krvni pritisak mogu da unesu 6 grama soli dnevno (hranu ne dosoljavati), dok oni koji boluju od hipertenzije mogu da unesu 3 grama soli na dan (jesti neslanu hranu).

ALKOHOL – nije pozeljan za osobe sa dijabetesom jer ima dosta kalorija. Ukoliko se konzumira, treba ga uzimati obavezno uz hranu, neposredno pre ili nakon obroka, jer kod osoba sa dijabetesom koji su na terapiji tabletama ili Insulinu moze izazvati dugotrajne i opasne hipoglikemije!

KAFA I ČAJ – mogu se koristiti umereno nezaslađeni ili zaslađeni veštačkim zaslađivačima. Od zaslađivača se preporučuje aspartam i stevia, fruktoza se moze uzimati u veoma malim količinama jer je veoma slatka i u većim količinama povećava šećer i masnoće u krvi.

Ovde možete naći razne recepte za glavna jela i poslastice koje su osobe sa dijabetesom delile na „Moj Dijabetes Forumu“. Možda Vam to bude smernica za lakšu pripremu hrane.

Pored svih saveta, najbitnija stvar je uvođenje brojanja ugljenih hidrata, takozvana ,,Slatka matematika“ .

Ovde možete videti predavanje Stele Prgomelje, potpredsednice Dijabetološkog saveza Srbije na ovu temu.

Jako korisno predavanje i jako korisna metoda brojanja koju ja koristim od 2005. godine.

Reč-Dve

Moje ime je Peđa, ali to nije i toliko bitno već je bitna suština onoga što ćemo ovde pisati. Ovaj blog je nastao iz želje da se piše o stvarima iz svakodnevnog života sa dijabetesom i deljenjem iskustava i potrebnih materijala. Moj zadatak je da Vas ne izneverim, a Vaš da mi pomognete da velikom broju naših saboraca olakšam svakodnevicu. Ja nisam doktor, i sve što pišem je moj način individualnog vođenje bolesti.

Skorašnje teme na forumu:

Galerija DIjabetes Slika

Pin It on Pinterest

Share This